Dunia Email ku

Just another WordPress.com weblog

Cara merawat penyakit kayap

Saya pernah terkena penyakit kayap ni. Mmg makan dalam. Lebih malang lagi ianya berlaku dlm perut. Amat menyakitkan dan doctor pun tak tau nak buat camner. Akhirnya dia prg pam perut dan biarkan kering selama 1 minggu. Mmg azab. Lepas tu mmg ok tapi kejap jer. Lepas tu dia dtg balik bila saya dah mula boleh makan & minum macam biasa.
Mak saya x mau mengalah jadi dia jumpa seorg kiai dan minta tlg di ikhtiarkan. Beliau menggunakan sengkuang. Sengkuang tersebut hendaklah dikunyah begitu sahaja dan hampasnya turut ditelan bersama. Pada kali pertama mencubanya, mak saya blender sengkuang tu dan paksa saya minum bersama hampasnya sekali. Lepas tu utk sesi kedua, barulah dimakan mentah begitu sahaja.

Sukatannya, ambil sebiji sengkuang kupas dan makan 3 kali sehari. Bermakna, 3 biji sehari…. makan la beberapa hari sampai rasa ok. So… kena ada banyak stok sengkuang kat rumah.

Dalam kes saya, saya ambil selama 1 minggu dah baik tapi saya tak berhenti terus. Saya makan juga cuma saya kurangkan jumlah dan kekerapannya. Alhamdullillah Lama kelamaan saya pun ok sampai hari ni. Kiai tu dah arwah pun sbb cerita ni dah berlaku lebih kurang 9 tahun dulu.

Kalau terkena kat luar perut saya tak tau la pulak macam mana caranya….

Rozi Amiruddin

About these ads

May 17, 2010 - Posted by | info sihat

4 Comments »

  1. nak tanya..kali pertama buat tu… sengkuang tue di rebus ka?? sblm blander??

    Comment by wanie | May 11, 2013 | Reply

  2. tak perlu direbus cuma dibersihkan dan blender dgn air masak

    Comment by zarina | May 12, 2013 | Reply

    • Sengkuang biasa atau sengkuang cina yg kecik tu.?

      Comment by Zalina | November 16, 2013 | Reply

  3. Sengkuang biasa atau sengkuang cina yg kecil

    Comment by Anonymous | November 16, 2013 | Reply


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: