Dunia Email ku

Just another WordPress.com weblog

SERING MENAHAN KERETA YANG LALU

” Kalau bulan bisa ngomong.. ”
Dengan riangnya Kadir menyayikan lagu kegemarannya sambil tangan kanannya cekap mengawal stereng kereta dan tangan kirinya dikejapkan pada bahagian gear. Sebentar saja lagi,dia bakal menyusuri sebatang jalan raya berhampiran Hospital Sultanah Aminah, Johor Bahru ,Johor.

Ertinya, destinasinya untuk memintas ke jalan utama semakin hampir. Tempuh saja lampu isyarat di depan sana nanti, sampailah. Kadir dalam perjalanan ke sebuah restoran di Danga Bay untuk bertemu rakan-rakannya .
” Kalau bulan bisa ngomong.. ”
Sekali lagi Kadir mengikut lirik di bahagian Intro tersebut. Walaupun
itu lagu kesukaannya, namun bait itu sajalah yang tahu disebutnya. Selebihnya belum hafal. Sebaik saja memasuki kawasan luas milik hospital tersebut. Kadir mula menoleh ke arah kanannya. Ratusan kubur yang
menghuni tanah perkuburan Mahmoodiah yang bertentangan dengan Hospital itu, langsung tidak menarik perhatiannya. Baginya, itu pandangan biasa. Sebuah kawasan perkuburan yang sama saja seperti di tempat lain.

“Senangnya orang kat sini. Mati di sebelah kiri, tanam di sebelah kanan. Tak payah jalan kaki jauh-jauh,”

Kadir mengomel sendirian memaksudkan akan rumah mayat yang terletak di sebelah kiri dan tempat pengebumian di sebelah kanan yang bagaikan ‘memudahkan’ lagi proses pengkebumian kiranya seseorang yang meninggal dunia di Hospital. Kawasan tanah perkuburan yang dimaksudkan itu memang luas. Kalau berjalan kaki, hampir satu kilometer panjangnya. Menariknya, kawasan perkuburan ini khas untuk warga Johor Bharu saja. Ertinya, orang Muar, Pontian, segamat dan sebagainya tidak ‘dibenarkan’ disini .

SREEETTTT !!!!

Kadir menekan pedal brek. Terkejut kerana tiba-tiba ada seorang gadis
yang menahan keretanya. Kadir memandang ke arah belakang menerusi
cermin. Jelas gadis tadi masih ada. Kadir melihat jam di tangannya. Tepat jam 9.00 malam. Segera Kadir bertukar gear. Dari free gear, ke reverse
gear. Perlahan- lahan, kereta diundurkan.

“Nak ke mana ni dik ? ” Tanya Kadir pada gadis itu sebaik saja dia
memberhentikan keretanya. Orangnya cantik, berambut lurus melepasi bahu..

“Nak ke stesen bas, bang. Dah lambat ni..Nak kejar bas. Boleh abang tolong
saya?” Tanya gadis itu.

“Stesen bas ? mmm.. abang tak lalu jalan tu dik. Minta maaflah ya,” jawab
Kadir.

“Kalau macam tu, abang hantar kat depan tu saja boleh tak ? Nanti saya
naiklah mana-mana yang sempat. Bas ke..teksi ke., ujar gadis itu.

Kadir setuju. Sekadar nak tumpang ke depan sana. Apa salahnya. Sebaik saja gadis itu masuk dan duduk di sebelah Kadir, Kadir mula mengatur perbualan. Sajalah sekadar mengisi masa sementara sampai di simpang didepan sana. Rupanya, gadis itu bekerja di Singapura. Sepatutnya, teman lelakinya yang datang mengambilnya tapi entah kenapa masih belum muncul.

“Saya dah pesan pada kawan saya tu, kalau datang ambil saya, jangan dengan motor. Saya lebih suka naik kereta. Takutlah naik kereta,” gadis itu mula
bercerita perihal kawan lelakinya yang juga kaki rempit itu.

“Ala ..cakaplah kat dia, jangan bawa laju-laju,” Kadir cuba mengusik .

“Dah pernah cakap dah. Tapi dia kata tak perlu risau. Dah bertahun dia bawa
motor berlumba dengan kawan-kawannya, tak ada apa-apa pun berlaku,”
jawabnya kemudian.

Kalau dah macam tu, oklah,” Kadir terus melayan perbualan gadis itu.

“Ok apa? Benda dah jadi. Kami kemalangan masa dia nak hantar saya
balik. Dua-dua terpelanting. Saya tercampak di jalan dan dia kena hentam
dengan kereta yang tak sempat brek,” nada suara gadis itu bertukar
perlahan.

” Ya Allah! kenapa sampai macam tu sekali ? Habis tu, apa jadi pada kamu
berdua lepas kemalangan tu?” Tanya Kadir ingin tahu .

“Dua-dua mati bang!” jawab gadis itu sambil melemparkan pandangan ke
luar cermin kereta.

“Dua-dua mati? Eh! kesiannya.., ” jawab Kadir.

Kemudian dahinya berkerut. Kalau dua-dua mati, bukankah itu ertinya wanita yang duduk di sebelahnya itu dah mati? Habis, kenapa. Kadir mula ketakutan. Apa saja ayat yang terlintas di fikiran Kadir, dibaca dengan kuat. Dia tidak berani memandang ke arah wanita di sebelahnya itu. Yang kedengaran hanyalah suara hilaian tawa daripada wanita itu. Kadir cuba kuatkan semangat untuk melihat siapa sebenarnya gadis disebelahnya itu.

Diiringi dengan ayat kursi yang tidak putus-putus dibacanya, Kadir menoleh. Ya Allah ! Hanya Tuhan saja yang tahu betapa takutnya dia saat itu. Gadis yang tadinya tersenyum manis, kini begaikan hilang wajah asalnya. Muka penyek, dahinya hancur dan darah meleleh-leleh mengenai bajunya dan serentak itu sebaik saja tiba di persimpangan berlampu isyarat, Kadir menyedari hantu wanita tersebut telah ‘meninggalkannya’ bersama bau yang amat memualkan. Kerana kejadian itu, Kadir membatalkan rancangannya untuk ke Danga Bay. Dia segera menuju ke Pontian untuk bertemu pakciknya.

“Maknanya kau dah jumpalah ya dengan ‘ orang-orang ‘ di situ. Tak sangka, hari ni kena pada anak saudara sendiri,” usik Khairan Ali, 66 yang bekerja sebagai tukang sapu sampah di sekitar hentian bas tempat Kadir bertemu dengan hantu gadis tersebut.

Tempat tu memang ‘ keras ‘. Tengok sajalah tanah perkuburan di situ. Itulah yang paling luas di Johor Bahru ni. Macam-macam kejadian pelik berlaku di sana. Ada yang Nampak ‘ hantu ‘ dan dengar suara orang mengilai. Yang paling sering berlaku apabila kenderaan yang melalui kawasan itu ditahan oleh seseorang di bus-stop tu. Kononnya nak tumpang sekejap,”

cerita Khairan. Menurutnya, orang yang arif dengan kawasan itu tidak berani menunggu bas di bus-stop itu apabila hari mulai gelap. Tambahan pula ia
berdekatan dengan rumah mayat.

“Saya pun sering dengar cerita pemandu yang dah ‘terkena ‘ di sini. Orang
minta tumpang, bila bawa berubah jadi hantu. Mujurlah saya belum nak lalu
sini pada waktu malam,” kata Siva pula yang sering menggunakan laluan di
hadapan kubur ini pada belah siangnya.

November 12, 2009 - Posted by | Ceritera

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: